Stichting de Zorghulp

Veel gestelde vragen:

Woont de hulp permanent bij mij in huis?

De hulp “logeert” in de vorm van een soort au-pair. Wij vragen aan onze client alleen kost en inwoning. Dat betekent dat er een kamer voor ze beschikbaar moet zijn waar ze zich op vrije momenten even kunnen terugtrekken. Daarnaast is het de bedoeling dat de cliënt bijdraagt aan de kosten voor de maaltijden.

Spreekt de hulp Nederlands?

Over het algemeen niet. Onze hulpen spreken hoofdzakelijk Engels en soms Duits. Gelukkig is 80% van alle communicatie non-verbaal en gaat het om de klik die twee mensen met elkaar hebben.

Wat zijn de kosten?

Wij hanteren een vast maandbedrag en de hoogte kan afwijken aan de hand van de eisen die gesteld worden aan de verzorging en de wensen van de cliënt. (Bedragen variëren momenteel van 3295,- tot 3500,- per maand)

Moet ik deze kosten zelf betalen?

In principe niet. Al onze cliënten hebben een WLZ-indicatie en op basis daarvan wordt een PGB aangevraagd. De Sociale Verzekeringsbank verzorgt maandelijks automatisch de betalingen.

Wat gebeurt er als een hulp ziek wordt?

Iedereen die hier komt werken is natuurlijk verzekerd middels de verplichte ziektekostenverzekering. In noodgevallen kan men hier altijd naar een arts indien nodig. Soms moet een hulp om medische redenen naar huis, wij zorgen dan dat er z.s.m. vervanging wordt ingezet.

Ik heb geen goede klik met de hulp, wat nu?

Wij gaan er van uit dat men bij ons aan de bel trekt als het niet goed voelt. Wij doen er alles aan om een goede match te vinden voor zowel de hulp als de cliënt. Dit lukt over het algemeen bijna altijd. Moeder natuur bepaalt echter of er een klik is tussen beiden. Is dit niet het geval, dan gaan wij z.s.m. een wissel inzetten.

Hoe snel kunnen jullie starten met de zorg?

Soms is de nood hoog en de zorg snel nodig. Gelukkig kunnen wij dan snel schakelen, ook als de aanvragen voor het PGB nog niet rond zijn. Als de WLZ- indicatie er is, kunnen wij starten en dat is in de meeste gevallen ook zo. Wij vragen dan wel aan onze client of zij het maandbedrag kunnen voorschieten. Dit ontvangt men dan weer retour op het moment dat de SVB de betalingen gaat doen. Houd u rekening met een aanlooptijd van ongeveer 2 a 3 weken

Deze vorm van thuiszorg bevalt mij toch niet, kan ik het contract opzeggen?

Vanzelfsprekend bepaalt de cliënt nog altijd zelf of men deze vorm van zorg wil of niet. Als u het heeft geprobeerd en het bevalt niet, kunnen we gewoon het contract stopzetten wanneer u dat wilt. In principe hanteren wij 1 maand opzegtermijn.

 

Hoe lang blijft een hulp ?

De hulp is een ZZP’er en bepaalt samen met u hoelang zij wil blijven. Sommigen blijven een paar maanden en anderen wisselen na een paar weken. De minimale werkperiode is 6 weken en gemiddeld is gebleken dat men meestal tussen de 6 en 8 weken wil blijven.